درایور جدید انویدیا نسخه بتا (نسخه ۱۹۵)

درایور انویدیا به شماره ۱۹۵.۳۶.۰۳ که هنوز در مرحله بتا به سر می‌بره و نسبت به شماره قبلی یعنی ۱۹۵.۳۰ مهمترین تغییرش اینه که دیگه صاحبان جیفورس سری ۶ و ۷ سیستمشون هنگ نمی‌کنه. و البته در کار کشیدن  از کارت گرافیک هم مهارت بیشتری کسب کرده. این درایور همچنان فقط در حد مقدماتی از X Server 1.8 پشتیبانی به عمل نمی‌یاره می‌آورد و بنابراین فقط می‌شه تا کرنل ۲.۶.۳۲ از این درایور استفاده کرد! بنابراین فعلا سراغ کرنل ۲.۶.۳۳ برای انجام کارای تست بهتره نرید.  البته نتیجه نهایی کار انویدیا  هم یه فکرایی کرده و نتیجه کار مقدماتیش رو می‌شه تا دو ماه دیگه همزمان با انتشار نسخه نهایی X Server 1.8 دید! و جالبه بدونید، اینا در حالی هست که AMD هنوز که هنوزه از X Server 1.7 پشتیبانی به عمل نمی‌یاره و چه خوب گفتن بزرگان :

دانلود نسخه ۳۲ بیتی

دانلود نسخه ۶۴ بیتی

منبع


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

9 پاسخ به “درایور جدید انویدیا نسخه بتا (نسخه ۱۹۵)”

  1. HoseinHZ نیم‌رخ

    سلام

    عزیز اشتباه نوشتی !

    از ویژگی های جدید NVIDIA 195.36.03 این هست که از xorg-server 1.8 (که هنوز منتشر نشده و در حال توسعه هست) پشتیبانی اولیه می کنه ! در حالیکه amd پس از گذشت حداقل ۴ ماه از انتشار xorg-server 1.7 همچنان از انتشار درایوری که این نسخه رو ساپورت کنه عاجزه !!

    AMD حیا کن …

    1. erghezi نیم‌رخ

      اصلا وقتی هنوز نسخه ۱.۸ ریلیز نشده! ‌چطوری می‌خواد پشتیبانی به عمل بیاره ازش؟ منم گفتم که مقدماتش رو فراهم کرده. اما به هر حال باید اول بیاد بیرون تا درایورش رو بده یا نه؟! مگه برعکسش شدنیه؟

  2. HoseinHZ نیم‌رخ

    ببین جمله ای که نوشتی کاملا غلطه :

    >> این درایور همچنان از X Server 1.8 پشتیبانی به عمل نمی‌یاره <> اصلا وقتی هنوز نسخه ۱.۸ ریلیز نشده! ‌چطوری می‌خواد پشتیبانی به عمل بیاره ازش؟ <<

    این سوال از تو بعیده نوید جان !! تو که مبتدی نیستی .. ! خب دولوپرهای انویدیا همیشه آخرین تغییرات xorg-server رو از git یا svn دریافت می کنن و نصب می کنن ! نیازی به انتشار رسمی یک برنامه نیست … شما میتونی همیشه آخرین تغییرات اون برنامه رو حتی اگه نسخه ای رسمی فعلا نداده باشه دریافت و نصب کنی .. !

    در ضمن منبع خبر اینجاست:

    http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Nzk1Nw

    که به صراحت نوشته که این نسخه از xorg-server 1.8 پشتیبانی می کنه :

    X Server 1.8 hasn't even been released and it won't be for nearly two months, but this hasn't stopped NVIDIA from providing preliminary support for this major update

    حتی توی این لینک هم :

    http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?p=2178512

    به صراحت نوشته :

    Added unofficial preliminary support for xorg-server video driver ABI version 7, including xorg-server-1.7.99.2

    هر چه سریعتر متن خبرتو اصلاح کن …

    1. erghezi نیم‌رخ

      خوب مگه من چی گفتم!؟ “البته انویدیا در این مورد هم یه فکرایی کرده و نتیجه کار مقدماتیش رو می‌شه تا دو ماه دیگه دید!” دو ماه دیگه تاریخ انتشار نسخه نهایی X Server 1.8 هست و همزمان با انتشارش درایور انویدیا رو هم خواهیم داشت.

      ببین همون متن از فرونیکس رو ببین . preliminary می‌شه مقدماتی..‌ ینی کاملا مشخصه داره می‌گه مقدمات کار فراهم شده.اما اگه کامل پشتیبانی می کرد، حتما از لغت بهتری که منظور رو برسونه استفاده می‌کرد. من اینطور برداشت کردم از متن که انویدیا داره روی یک درایور دیگه‌ای کار می کنه (مثلا ۲۰۰ ) که با اومدن X Server 1.8 (نسخه نهایی) تازه اون رو منتشر می‌کنه. و برای همین هم گفتم این درایور پشتیبانی نمی کنه!!

      برای اینکارم یک راه ساده وجود داره و اونم تست عملی هست:دی

      شما توزیعی الان می شناسی X Server 1.8 استفاده کنه؟ یا راهی هست بتونیم به این نسخه ارتقا بدیم؟

  3. HoseinHZ نیم‌رخ

    preliminary support = پشتیبانی اولیه ، پشتیبانی مقدماتی

    شما نوشتی : ” پشتیبانی به عمل نمی‌یاره … “

  4. علی نیم‌رخ
    علی

    در هر صورت فکر کنم عکس بزرگان یه ذره قدیمیه و الان دوره زمونه بر عکس شده . با خرید ATI توسط AMD ، این شرکت خیلی از درایورهاش رو اپن سورس کرد و کلاً متن بازتر و آزادتر از انویدیا شد . الان هم پشتیبانی ۳ بعدی از کارتهای ATI و اینتل تو بسیاری از توزیع‌ها (به دلیل همکاری شرکتهای سازنده با هسته و توزیع‌ها) به صورت پیش‌فرش آزاد و کامله ولی nvidia رو باید درایور انحصاریش رو دانلود و نصب کرد.

  5. امير گنو نیم‌رخ

    سلام
    آقای استالمن کبیر به کدوم کنفرانس رفته بود
    بالاخره نفهمیدم nvida یا ati برای لینوکس بهتر

    1. erghezi نیم‌رخ

      صد در صد اگه می خوای یه دونه بخری انویدیا! این عبارت هنوزم صدق می‌کنه! چون درایور رسمی ati هنوز خیلی خیلی عقبه و اون نسخه اپن سورس هم خیلی از قابلیتا فعال نیست و بازی هم که دیگه هیچی!

  6. کوروش نیم‌رخ
    کوروش

    ATI از زمانی که توسط AMD خریداری شد خیلی از سیاست هاش تغییر کرده.

    http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/8-6/Pages/radeon_linux.aspx

    این نسخه درایور برای ۲۰۰۸ هست (قدیمی تر پیدا نکردم) و همون طور که نوشته:
    Automated installer and Display Drivers for X.Org 6.7, 6.8, 6.9, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *