نگاهی نزدیک تر به OOo 3.0

اپن آفیس نسخه‌ی ۳ در ماه سمپتامبر سال ۲۰۰۸ نسخه‌ی کامل و نهایی اون بیرون می‌یاد . اما ما لازم نیست تا حدود ۱۶۰ روز دیگه مانند منتظران وافعی ، گذر عمر کنیم !! و همین الان می‌توینم با نگاه کردن به نسخه‌ی آلفای اون به برخی از خصوصیاتش پی ببریم .
البته شاید جالب باشه که بدونید الان که این مقاله رو من دارم ترجمه می‌کنم حتی نسخه‌ی OpenOffice.org 2.4 هم تازه بیرون اومده . در ضمن این نکته رو هم به منتظران ، یادآور می شم که برخی از خصوصیاتی که در اینجا اشاره می شه ممکنه با نسخه‌ی نهایی اون تفاوت‌هایی داشته باشه که این امر کاملا طبیعیه .
صفحه‌ی خوش‌امدگویی (splash screen) مجددا طراحی شده :

صف�ه‌ی خوش‌امدگویی

مرکز فرماندهی
زمانی که اپن آفیس نسخه‌ی سه بدون هیچ سند و یا ماجولی (مانند برنامه‌ی اکسل ) ، ‌اجرا می‌شه ، شما با مرکز فرماندهی اون روبهرو خواهید شد !
مشاهده‌ی چند صفحه به صورت همزمان در کاتب
یکی از بیشترین مسائلی که به اون رای داده شده دیدن همزمان چند صفحه در برنامه‌ی کاتب (Writer) بوده است.لطفا به دو گزینه‌ی کنترلی جدید در تصویر اول (پایین-راست-سمت گوشه) توجه بفرمایید . یکی “View Layout” و دیگری نوار لغزنده‌ای برای تغییر زوم هستش. “View Layout” جابجایی بین یک صفحه، چندین صفحه به صورت افقی و حالت کتابی رو کنترل می‌کنه .

نت‌برداری‌های زیبا در حاشیه
یکی از بهبودهایی که قبل از موقع مقرر ، تقریبا به شکل نهایی خودش در اومده ،‌ Notes2 هست.این برنامه علاوه بر پیدا کردن ظاهری زیبا ،‌ امکان غلط‌یابی دیکته‌ای ، فرمت بندی قدرتمند ، دسترسی به کمک و بالابردن سرعت قابلیت دسترسی به اون ، رو هم درون خودش گنجونده ،

نسخه‌ی الفا ، که هم اکنون آزاد شده تنها قابلیت ذکر یک نکته رو برای هر نت داره اما در نسخه‌های بعد شما می‌تونید هر نت رو به چندین بخش از نوشته‌ی اصلی ارتباط بدین .

پشتیبانی از فرمت فایل مایکروسافت آفیس ۲۰۰۷
پشتیبانی از فرمت فایل‌های .docx, .pptx, and .xlsx. آفیس ۲۰۰۷ . نسخه‌ی آلفا کنونی این تبدیل رو با کیفیت متوسطی انجام می‌ده . مشکل اساسی در هنگام تبدیل ، تغییر در قسمت نظرات ، ستون ها ، تصویر و یک فایل توکار اکسل خودنمایی می‌کنه !
برای مشاهده‌ی این امر کافیه به دو تصویر زیر نگاه کنید .

مطمئنا کیفیت تبدیل قبل از آزاد شدن نسخه‌ی نهایی بهبودهای زیادی خواهد داشت .

حل کننده در Calc
برای بهینه‌سازی احتیاجات خطی شما بهترین راه حل استفاده از حل کننده (Solver) هستش . خیلی راحت بخوام بگم ، کار این برنامه اینه که یک سری ورودی (اعدادی که قبلا جایی وارد شدن) رو می‌گیره و بعد بلایی که شما سر اون اعداد می‌خواین بیارین، رو انجام می‌ده . مثلا ماکزیمم یا مینیمم رو پیدا می‌کنه .
یک مثال دیگه اینه که یک مدل برنامه‌ی خطی در سلول‌های spreadsheet به وسیله‌ی فرمول‌ها تعریف شدن، سپس موضوع (ماکزیمم ) و محدوده‌ای از سلول‌ها (از سلول فلان تا اون یکی سلول )که در یک پنجره باید انتخاب بشن .خروجی می تونه هم توسط اعداد باینری و هم صحیح تعریف شه .
برای اطلاعات بیشتر اینجا رو حتما ببینید .
تم‌های جدید در Calc

جدول های محلی در Impress
پنل طراحی جداول جدید باعث می‌شه که شما بتونید به راحتی رنگ‌های مختلفی رو برای جدولتون انتخاب کنید(سمت راست) .

ستون‌های بیشتر در Calc
در Calc نسخه‌ی جدید، بیشترین تعداد ستون‌ها از ۲۵۶ به ۱۰۲۴ افزایش پیدا کرده .

Error bars در جداول
اپن آفیس مصمم هستش که قسمت جداول رو برای استفاده‌های علمی بهبود بده . نسخه‌ی جدید در قسمت جداول خودش برای رفع اشتباهات مجهز به ابزار Error bars شده است.

منبع


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

  1. javad33 نیم‌رخ

    اول سلام.
    این یه دعوت خودمونیه. دعوت واسه نوشتن. اونم فقط راجع به اوبونتو.
    تازه نه در حر یه وبلاگ. اندازه ی یه اس ام اس یا یه توییت نوشتن. حالا قراره با این ۱۴۰ حرف چه جمله ی قشنگ و جذابی دربیاد خدا میدونه!
    من از همین جا و البته خیلی جاهای دیگه از تمام اوبونتویی های عزیز میخوام که بیان و تو این وبلاگ گروهی هرچیز جالب و والبته مختصری از اوبونتو میدونن بنویسن. مثلا من که هیچی نمیدونم میام و در حد صفر!!! از اوبونتو مینویسم. البته اول سر بزنید بعد اگه تمایل به نوشتن داشتید کافیه همین ایمیلی که باهاش تو وردپرس ثبت نام کردید رو کامنت بزارید تا شما هم به جمع نویسندگان وبلاگ من و اوبونتو بپیوندید.
    بقول بچه ها گفتنی منتظر حضور سبزتان هستیم.
    http://myminiubuntu.wordpress.com/

  2. unliner نیم‌رخ

    + سلام به جفتتون! :)
    + اوپن آفیس هم باحال شده ها! از امکان نت برداریش خیلی خوشم اومد!
    + حداقل ته پست اسمتون رو بنویسید! :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *