بازی با سرور

یه چند وقتیه که سرور این و اون دستمه و منیج می‌کنم بد ندیدم یه سری نکاتی که به درد بخورن رو بنویسم اینجا بیشتر برای خودم که ازشون استفاده کنم بعدها :) امیدوارم به درد دوستان هم بخوره!

Capture

یکی از اولین کارهایی که می‌کنید وقتیکه سرور افتاد زیر دستتون به جون سخت افزارش بیفتید و ببینید دقیقا چی به چیه :)

مثلا با این دستور خیلی راحت سرعت نوشتن اطلاعات روی هارد رو در بیارید.

واو یه شاهکاره :) نمی‌تونید تصور کنید شور و شوقی رو که دارم از اینکه همچین سروری زیر دستمه :)

خب حالا ببینم چند تا پردازشگر داره سرور و برای اینکار از دستور زیر کمک می‌گیریم

عدد ۱۶ داره می‌گه سرور ۱۶ تا هسته داره :) قضیه چیه؟ پردازشگر ۱۶ هسته‌ای داریم؟ با دستور زیر اسم و مدل پردازشگر رو در میاریم.

و حالا با یه سرچ کوچولو به این می‌رسیم که پردازشگر E5620 چهار هسته داره که با فناوری خاص اینتل، انگاری ۸ تا هستن (تریت)! بنابراین خیلی فریب ۸ هسته ای بودنش رو نخورید چون واقعا ۴ تا هسته بیشتر نداره. اما فرکانس کاری ۲.۴ گیگاهرتز هست :)
حتما باید حدس زده باشید که سرور دو تا پردازشگر داره!‌ :)

ببینیم لینوکس فرکانس کاری رو چند نشون می‌ده؟

اینجاست که باید مشکوک شید که نکنه کلاهی گذاشته شده سرتون! چرا فرکانس واقعی در حال کار پردازشگر ۱۶۰۰ مگاهرتزه؟ :) با فرکانس اسمی ۲۴۰۰ اینقدر اختلاف داره؟ که بعد متوجه می‌شیم آقای اینتل این پردازنده رو مجهز کرده به اسپید استپ که دقیقا کارش اینه که فقط زمانایی که لازمه و فشاری هست فرکانس پردازشگر بره بالا و از این طریق هم توی مصرف انرژی صرفه جویی شده باشه و هم طول عمر پردازشگر بالا بره!

برای اینکه مطمئن شیم باید یه جوری سیستم رو تحت فشار قرار بدیم! :)

جالب نیست؟ به صورت موازی و همزمان، میایم تا زمان نامحدودی اطلاعات بیخودی و در وری (صفر) روی هارد می‌نویسیم! بعد توی تب جدید می‌ریم وضعیت فرکانسای پردازشگر رو چک می‌کنیم :)

کار بیشتر کشدیدم، هسته‌های بیشتری تحریک شدن و تا حداکثر  فرکانس ممکن هم دارن کار می‌کنن :) راضی هستیم و می‌ریم سراغ بقیه کار!

یکی از کارایی که بعد راه افتادن امکانات مختلف روی سرور حتما باید هرازگاهی چک کنید، تعداد افراد آنلاین و لحظه‌ای هست! اینکه آدمای مختلف دقیقا با چه آی‌پی‌هایی و چه پورت‌هایی به سرور وصل شدن و دارن از خدمات مختلف مثل ssh و یا دیدن سایت و بقیه امکانات بهره می‌برن :) و از همه مهمتر، آیا یک آی‌پی به صورت غیر عادی داره از منابع سیستم استفاده می‌کنه؟

همم، به ترتیب از کمترین تا بیشترین استفاده یهو براتون لیست می‌شه‌:) یه نفر تونسته تا چهل کانکشن مختلف به سرور بزنه! می‌شه با توجه به قدرت سخت افزار و اینجور مسائل،‌ محدودیت گذاشت تا افراد از یه حدی بیشتر نتونن از منابع استفاده کنن.

فرض کنید میزبان سایتی هستید و می‌خواید ببینید دقیقا چقدر آدم داره از سایتتون بازدید به عمل می‌یاره!؟

زیباست :) ۸۳ نفر دارن از پورت ۸۰ استفاده میکنن!

فکر کنید حقوق و دستمزد ساعتی دارید می‌گیرید؟ خب باید یه طوری نشون بدید که چند ساعت وصل بودید از خونه دیگه؟

یه راه اینه آمار ساعتایی رو که با ssh وصل شدید به سرور رو در بیارید، تمام موارد مهم مثل لاگین شدن توی سنت او اس در فایلی به اسم secure ثبت می‌شه! پس با دستور زیر سعی میکنیم به هدفمون برسیم!

الان می‌تونید حتی آمار کسایی که بدون اطلاع شما وصل شدن ssh رو هم در بیارید اما هنوز روش خوبی  نیست برای اینکه بشه حقوق ساعتی رو به صورت مستند دریافت کرد.

با کمی جستجو به برنامه psacct می‌رسیم و متوجه می‌شیم یک برنامه شاهکاره! :)

جالبناک شد!  در مجموع ۷۱ ساعت وصل بودم به سرور که با اضافه کردن d به دستور می‌شه حتی به تفکیک روز آمار رو گرفت!

خب ساعت دو و چهل دقیقه صبحه، به نظرم دیگه کافیه برای امروز!

منبع عکس

 

 

 

 

 


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “بازی با سرور”

  1. Miladsob نیم‌رخ

    این مجموعه پست‌ها رو ادامه بده! جتی شده با توضیج کمتر هر دستور و کامند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *