اوبونتو و آندروید تا به امروز مسلما جزو بزرگترین موفقیتهای تاریخ لینوکس محسوب میشوند. از طرفی اوبونتو، بیشترین سهم را در بین توزیعهای لینوکس دارد و از طرف دیگر آندروید یکهتاز بازار موبایل (در دنیای لینوکس) است .
چه چیزی عامل موفقیت در این دو توزیع است؟
هر شرکت و یا فردی که جنسی به شما می فروشد، میگوید: شما میتوانید صاحب بهترین محصول در دنیا شوید! ولی اگر پشتوانه تبلیغی خوبی برای محصولش نداشته باشد، هیچ کس از آن استفاده نمی کند.
در حال حاضر بازاریابی صرف تنها دلیل موفقیت این دو توزیع نبوده است! البته آنها محصولات بسیار خوبی هستند اما روابط عمومی خوب و داشتن تبلیغات خوب هم چیز بدی نمیباشد. حال این سوال جالب مطرح میشود:
چه چیزی در تبلیغات اوبونتو و آندروید مشترک است؟
هیچ کدام از آنها اشارهای به کلمه ترسناک لینوکس نداشتهاند! آیا مرا باور ندارید؟ کافیست نگاهی به صفحه خانگی اوبونتو و آندروید بیندازید. آیا نشانی از لینوکس در آنها مییابید؟ این اتفاق نه به صورت تصادفی و بلکه با طراحی کامل بوده است. وبلاگ هلیوس چند ماه قبل این سوال را مطرح کرد :
آیا نام تجاری لینوکس مسموم است؟
کانونیکال و گوگل که به نظر با این عقیده همفکر هستند. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا برای موفقیت یک محصول باید نام لینوکس را حذف کرد؟ اگر چنین است، چرا اینگونه فکر میکنید؟
تیتر از بهنام توکلی
ترجمه بخشی از کامنتهای گذاشته شده در منبع اصلی
۱-به نظر من باید سوال را عوض کنیم. چرا باید به نام لینوکس اشارهای کنند؟ جامعه هدف این دو توزیع هیچ شناختی نسبت به لینوکس ندارد و اگر هم داشته باشد، اینجا موضوعیتی ندارد. بستههای زیادی در اوبونتووجود دارد. برای مثال: گنوم، بش و برنامههای گنو. اگر فردی لیست کاملی از این برنامهها را بخواهد، میتواند لیست کاملی از آنها را به راحتی بدست بیاورد. (+)
۲- اوبونتو و آندروید بزرگترین موفقیتهای تاریخ لینوکس نیستند. موفق ترین تا به امروز را باید ردهت (به ارزش ۳۲ دلار برای هر سهم) و در جایگاه دوم ناول یا سوزه ( ۵.۶۷ دلار) . (+)
۳- موضوع اینست که آندروید در بازار با دلار تعریف نمیشود واین تعریف گمراه کننده است.
بهتر است تعداد دستگاههای فعال را به عنوان تعریف، بپذیریم.
مشکل با تعریف شما اینست که گوگل سازنده اصلی آن است و هیچ محصولی را نمیفروشد. حتی خدمات فروشی هم برای آن ندارد! کار گوگل استخراج اطلاعات و فروش آن است. برای مثال گوگل، جیمیل را نمیفروشد. (+)
۴- آنها اشارهای به لینوکس نمیکنند، چون در غیر اینصورت، ریچارد استالمن، صندلهای خویش را آویخته (کنایه؟) و نوشتههای جدل برانگیز و پشت آن سخنرانی که لینوکس یک اسم بی مسمی است و درست آن گنو/لینوکس است. (+)
این کلاه برای این هست که شما دوست عزیز از آخرین مطالب وبلاگ مطلع شوید.
کافیه روی کلاه راست کلیک کنید و فید وبلاگ را به حافظه بسپارید. برای اینکار:
در فایرفاکس و کروم روی گزینه copy link location کلیک نمایید تا آدرس به حافظه سپرده شود.
در IE روی گزینه properties کلیک کنید. از قسمت Address میتوانید آدرس فید را به حافظه بسپارید.
وارد گوگل ریدر شوید. حرف A از روی کیبرد را بزنید.
فید وبلاگ را پیست کنید.
دیدگاهتان را بنویسید