اولتامتیکس جانشین شایسته اوتومتیکس برای کاربران جدید اوبونتو و دبیان

کاربران قدیمی اوبونتو ممکنه اتومتیکس (Automatix) رو به یاد بیارن، ابزاری که در اوبونتو به شما اجازه‌ی نصب برنامه‌های محبوب و البته غیر رایگانی همچون کدک‌های صوتی و تصویری رایج رو به صورت بسیار راحتی در اختیار می‌گذاشت. برنامه‌ای که چند سال پیش کار خودش رو شروع کرد و با نقدهای منفی از سوی توسعه‌دهنده‌های اوبونتو و همچنین کاربران با تجربه به دلیل ریسک غیرفانونی بودن کار مواجه شد اما به هر حال ابزاری محبوب و دوست‌داشتنی برای افرادی بود که با بسته‌های دبیان (deb) آشنایی نداشتند. کار توسعه اتومتیکس در ماه مارچ به دلیل مهاجرت توسعه‌دهندگانش به یک پروژه‌ی دیگر متوقف شد.
و اما حالا التامتیکس (Ultamatix) امیدواره بتونه جایگزین خوبی برای اتومتیکس باشه.

Ultamatix 1.8.0 در جولای سال ۲۰۰۸ برای اوبونتو ۸٫۴، Ubuntu Ultimate Edition 1.8 و Debian Unstable و برای هر دو معماری ۳۲ و ۶۴ بیتی منتشر شد . تازه‌کاران لینوکس بسیار خوشحال خواهند شد اگر بدانند نصب این برنامه با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است و نیازی به هیچ گونه دستوری نیز در لینوکس نخواهد بود! تمام کار، دانلود بسته‌ی دبیان این برنامه و دابل‌کلیک بر روی آن می‌باشد. آیکون Ultamatix در منوی اپلیکیشن شما در گنوم و یا کی‌دی‌ای ظاهر خواهد شد.

وقتی برای اولین بار از این برنامه استفاده می‌کنید باید با لایسنس برنامه موافقت کنید. بهتره قبلا با قوانین کشوری که در اون زندگی می‌کنید آشنا باشید چون ممکنه اینکار عواقبی رو برای شما در پی داشته باشه!‌ باید توجه داشته باشید که برنامه هیچ مسئولیتی رو در قبال نقض قوانین کپی‌رایت از سوی شما نمی‌پذیرد.

از آنجا که برنامه التامتیکس بر پایه اتومتیکس می‌باشد بنابراین ظاهر آن هم نیز بسیار شبیه به آن می‌باشد. لیست نرم‌افزارها در گروه‌هایی مانند Chat Clients (چت)،‌ Email Clients (ایمیل)، کدک‌ و پلاگین، Eyecandy ، بازی، مدیاپلیر، اشتراک فایل و… طبقه‌بندی شده‌اند.هر گروه شامل چندین آپشن دیگر نیز می‌باشد. برای نصب هر نرم‌افزار کافیست اونها رو چک‌مارک کنید و بعد برروی شروع کلیک نمایید. بقیه کار از جمله دانلود خود برنامه و همینطور وابستگی‌های مورد نیاز آن برنامه به صورت اتوماتیک توسط این برنامه صورت می‌گیرد.

تعداد برنامه‌های قابل نصب توسط التامتیکس به قدری هست که نام بردن همه‌ی اونها مقدور نیست اما تعدادی از محبوب‌ترین‌ها مثل گوگل‌ارث، نرم‌افزار پخش فیلم vlc و Anjuta برای توسعه دهندگان رو می‌شه نام برد. در قسمت بازی هم با نام‌های آشنایی همچون Frozen Bubble، Neverball، Wesnoth،‌Bzflag،‌ برخورد خواهیم کرد. التامتیکس برای افرادی که از اوبونتو استفاده می‌کنن و قصد تجربه‌ی توزیع‌های دیگر همچون کوبونتو و Edubuntu رو دارن، عالیه. چرا که به کمک التامتیکس به راحتی قادر به نصب این توزیع‌ها خواهید بود. اگر یکی از ابزارهای مدیریت سیستم همچون مدیریت بوت (Bootup Manager) و Ubuntu Tweak و Sysinfo رو بخواید،‌التامتیکس کار راه‌انداز بسیار خوبی خواهد بود. شما به کمک این ابزار حتی می‌توانید فرمت پشتیبانی از فرمت NTFS ویندوز را نیز به صورت خواندن و نوشتن به سیستم خود اضافه کنید!!

البته باید گفت عدم وجود برنامه‌های معروفی همچون تاندربرد و یا مرورگر اپرا از ضعف‌های اساسی این برنامه هست. و در ضمن یادمون نره که این برنامه برای کاربران حرفه‌ای هیچ منفعتی نداره.

نتیجه‌گیری نهایی اینکه، برنامه اولتامتیکس فقط برای اینکه کاربران جدید تجربه تلخی با لینوکس نداشته باشن ساخته شده و گذر زمان مشخص می‌کنه که آیا این برنامه می‌تونه به محبوبیت برسه و یا به سرنوشتی همچون اتومتیکس تبدیل می‌شه.

منبع

لیست تمام برنامه‌های قابل نصب توسط این برنامه

دانلود این برنامه

دیدگاه‌ها

  1. حامد نیم‌رخ

    برای دوستانی که تازه از ویندوز به لینوکس مهاجرت کردن واقعا مفیده ولی به قول شما برای حرفه ای ها هیچ منفعتی نداره…
    موفق باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *