اضافه کردن یک نود جدید به glusterfs

وقتی سه سرور داشته باشید که هر کدام از آنها برای مثال سه ترابایت فضای ذخیره داشته باشند و بخواید همه این فضاها رو یکی کنید و به یک استوریج نه ترابایتی برسید یکی از گزینه‌های خوب  گلاستراف‌اس است. در سنت‌اواس به راحتی میشه ورژن‌های مختلف این برنامه رو نصب کرد. حالا فرض رو بگذارید که زمان گذشته و قصد کردیم سرور چهارم (s4) رو به کلاستر (s1,s2,s3) اضافه کنیم. برای اینکار باید در یکی از سرورهایی که از قبل عضو کلاستر بودند، کامند زیر رو اجرا کنید.

اما اگر مثل من بدشانس باشید همین دستور خیلی ساده مشکل ساز میشه و عضو جدید به درستی کار نخواهد کرد.

وقتی لاگ مربوط به گلاستر در سرور s4 رو ببینید همچین پیغامی خواهید دید.

که با زبون سربسته داره میگه نود جدید که قصد اضافه کردن اون رو به کلاستر داشتیم نتونسته اطلاعات لازم رو از نود s2 بگیرد! نود s2 همون نودی بوده که از قبل عضو کلاستر بوده و از داخل اون قصد داشتیم نود جدید رو عضو کلاستر کنیم.

دلیل این اتفاق این بود  که همه نودهای کلاستر ورژن ۳٫۱۲٫۵ بودند اما در زمانیکه قصد اضافه کردن عضو جدید به کلاستر رو داشتم، گلاستر centos به نسخه ۳٫۱۲٫۶ آپگرید شده و دقیقا همین موضوع باعث مشکل میشه. برای اضافه کردن نود جدید به کلاستر باید دقت کنید که ورژن گلاستر سرور جدید و قدیم دقیقا یکی باشد.

پروسه‌ی دانگرید در centos برخلاف اوبونتو می‌تونه آدمیزاد رو زخم کنه و اساسا بخاطر همین موضوع شروع به نوشتن این راهنما کردم.

کاری که  برای حل این مشکل انجام دادم این بود که پکیج‌های rpm  گلاستر رو از مسیر یکی از نودهایی که عضو کلاستر بود (s2) رو به سرور جدید انتقال دادم.

بعد در سرور جدید (s4) به شکل زیر یک مخزن لوکال ساختم.

و بعد مخزن رو باید به سنت‌او‌اس به شکل زیر معرفی کنیم.

قبل از نصب گلاستر ورژن قدیمی، بایستی اول اون رو از کلاستر حذف کنیم
برای اینکار کافیه از یکی از سرورها که عضو کلاستر هستند (s2) کامند زیر رو بزنید.

بعد در سرور s4 که قراره ورژن اون رو دانگرید کنیم بعد از استاپ سرویس گلاستر در مسیر زیر هر چی فایل هست رو پاک کنیم.

 

گلاستر برای نصب نیاز به یک پکیج به اسم userspace-rcu داره که ورژن اون  باید ۰٫۱۰ به بالا باشد. برای نصب این پکیج بهتره از همونی که داخل مخزن گلاستر ۳٫۱۲٫۶ موجوده بهره ببریم.

وقتی که میخوایم پکیج های گلاستر ۳٫۱۲٫۶ رو پاک کنیم یادمون نمیره که userspace-rcu رو نگه داریم وگرنه به مشکل خواهیم خورد.

حالا نوبت به نصب دوباره گلاستر می‌رسد. چون یک مخزن اضافه کردیم که  پکیج‌های گلاستر ۳٫۱۲٫۵ داخلش موجوده اینبار ورژن قدیمی نصب خواهد شد.

و دوباره نود رو به کلاستر جوین میکنیم.

و در آخر مطمئن میشیم که همه چیز خوب پیش رفته باشد.

 

 

 


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

3 پاسخ به “اضافه کردن یک نود جدید به glusterfs”

  1. hos7ein نیم‌رخ

    درود بر شما نوید جان
    ۱- بسته ی glusterfs رو از کدوم repo نصب کردی؟
    ۲-اون آخر مقاله نباید s4 رو به کلاستر اضافه میکردی!؟

    1. novid نیم‌رخ

      حسین جان سلام

      درست میگی مورد دوم سوتی بود درست کردم :ی
      مورد اول ردهت نسخه LTS گلاستر رو همیشه داخل سنت‌اواس میذاره، الان هم یکی centos-release-gluster312 و دیگری centos-release-gluster38 موجوده، هر کدوم از این بسته‌ها رو که نصب کنی همون ورژن نصب میشه. مشکل فقط نسخه minor هستش که ممکنه یک نود رو بعدا بخوای اضافه کنی، ارتقا پیدا کنه. یک راه هم البته اینه که کل کلاستر رو به روز کنی :)‌

  2. judge نیم‌رخ
    judge

    Thank You Gene, Excellent!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *